Sakala 18.jaanuar 2013
Alanud aasta toob kaasa nn.tasuta kõrghariduse . Lisaks Ülikooliseaduse
muutmisele võttis Riigikogu jõulu-eel vastu ka Õppetoetusteja –laenude seaduse muudatused ning preagu on jõudnud
lõpusirgele lepingute sõlmimine kõrgkoolide ja Haridusministri vahel. Nendest
lepingutes nähtub palju saab iga kõrgkool raha ning siis selgub ka millistel
õppekavadel ja kui arvukas saab olem sügisene vastuvõtt. Sotsiaaldemokraadid,
kelle programmiliseks loosungiks on tasuta kõrgharidus alati olnud , hääletasid Riigikogus seda õnne otsekohe
lubavate seadusemuutuste vastu, sest meie arvates on seekord tegu lihtsalt õige eesmärgi
propagandistliku lörtsimisega .Me kardame,et sellest ei tõuse kasu ei
rahalises kitsikuses vaevlevaile kõrgkoolidele ega ka enamikule üliõpilastest -
ei neile kellest üle poole juba praegugi
tasuta õpib , veel vähem neile , kes oma pere
ainelise olukorra tõttu võivad nüüd hoopiksi saada
uutmoodi „tasuta“ haridusest tõrjutuiks. Eks aeg ja elu näitab kuivõrd meie
kartused tõeseiks osutuvad, praegu on aga oluluine, et iga abiturient ja tema
pere saaksid täpselt aru, mida seadusemuudatused neile täpselt tähendavad, et siis selle teadmise
alusel ka oma eluplaane teha.
Kõigile tudengeile, kes juba kõrgkoolis käivad, ei muutu
praktiliselt midagi,
Kes tasuta, see jätkab tasuta õppes, kes maksu eest, see
maksu eest Ka üleminekukord tasulisest õppest tasuta
õppesse jääb endiseks nagu ka võimalus saada õppeedukuse –põhist õppetoetust ( 56
eurot kuus) ja kojusõiduks nn.täiendavat
toetust (28 eurot kuus), mida
jätkub umbes 18%-le kõigist tudengeist.
2013.aasta sügisest õppima asuvaile noortele kaob aga võimalus
omale üliõpilaskohta n.ö raha eest osta (v.a. muidugi erakõrgkoolides).Kõik , kes
sisse saavad võetakse tasuta õppesse. Muidugi muutuvad kõrgkoolivärvad selle
võrra kitsamaks. Viimastel aastatel on
igal aastal esimesele kursusele vastu võetud umbes 12 tuhat noort (neist tasuta
kohtadele pisut üle poole).. Ja kuigi riik lubab kõrgkoolidele kompenseerida
tasulise õppe lõppemise (2013.aastal 6 miljoni euro ulatuses), on päris kindel,
et vastuvõtt väheneb, Ministeerium prognoosib seda umbes 1500 koha ulutuses,
kardan, et tegelikkus saab olema karmim.Seadusekohaselt peaks vastuvõtt olema (eelnevalt
määratud) lävendipõhine, kuid erandkorras
võib kõrgkool kuulutada välja ka kindla üliõpilaskohtade arvu ja võtta vastu nn.pingerea
alusel . Muutub ka vastuvõtu erialane
struktuur - kui seni moodustas sotsiaalteadustes, ärinduses ja juuras
tasuline õppevõimalus 82%, humanitaarteadustes
ja kunstis 47% kohtadest, siis võib eeldada, et just neil, „pehmetel“ aladel saab õppimapääs olema raskem, sest kohtade
arv võib oluliselt väheneda .
Erinevalt praegusest, kus tasuta õppima pääsenu jäigi
üldjuhul tasuta õppima , sest nõuetav oli 75% vajalike ainepunktide kogumine semestris , lõpeb uue korra kohaselt
tasuta õppe illusioon paljudele esimesel talvel, sest iga ainepunkti eest, mis
jääb alla nõuetava 30 punkti, tuleb hakata maksma..Õppekulude osalise
hüvitamise ülemmäärad kehtestab Vabariigi Valitsus ja nende alusel kinnitab konkreetse „punkti hinna“ kõrgkooli nõukogu. (see ei kehti puudega
üliõpilase või alla 7-aastase lapse vanemate kohta).Kindlasti on see raha
väiksem kui praegune õppemaks, nii et
võiks ju rõõmustada selle üle, et uus kord on „õiglasem“ – kui praegu maksab
vähemus aga palju, siis tulevikus hakkab maksma enamus aga vähem. Asja teeb aga hulluks see, et
edukaks õppimiseks peab noor inimene ka sööma ja kusagil elama - seega omama sissetulekut. Seni võis
tasuta õppiv tudeng käia rahulikult
osakoormusega tööl ning ots-otsaga kokku
tulla (nii talitab üle poole üliõpilastest)
100%-lise õppekoormuse kõrvalt (tänasteist õppureist
suudab seda täita 25%) aga tööl
eriti ei käi. Nn..vajaduspõhist õppetoetust on võimalik saada ainult 30 ainepunkti kogudes ning vaid siis kui tudeng on perest, kus sissetulek
iga liikme kohta on väiksem kui 280 eurot kuus, Oma vanemate leibkonda arvatakse vallaline (või lapseta) üliõpilane aga kuni 24 eluaastani..Selliseid üliõpilasi
prognoosib ministeerium esimesele kursusel astuvatest olema umbes 37%, paraku
on enam kui pooltel neist sissetulek pereliikme kohta siiski 141-280 eurot ja
õppetoetus sel juhul vaid 75 eurot, mis on isegi väiksem kui tänane põhi- ja täiendav toetus
kokku . . Nimetamisväärsemat toetust – 220 eurot kuus hakkavad saama süvavaesuses
(sissetulekuga 0-70 eurot kuus) olevad üliõpilased, keda võib olla ehk
tuhande ringis.
Pole vaja olla selgeltnägija mõistmiseks, et kodust eemal sellise
sissetulekuga ära ei ela, seega on vaja
käia tööl, mis teeks kahtlaseks
100%-koormusega õppe ja tooks
siis kaasa nii õppetoetusest ilma
jäämise kui ka õppemaksu. Tekib suletud ring, mis ähvardab jätta enamiku
kehvematest oludest pärit noori
kõrgharidusest eemale.Lisaks sellele viib iga-hinna eest ainepunkti ehk „kehva
kolmekese“ taotlemine ka õppekvaliteedi langusele.
Kui IRL poleks püstitanud „tasuta kõrghariduse“
valimisloosungit, siis võinuks meie kõrgharidus areneda mõistlikumat teed .
Kõrgharidusse suunatud täiendava rahaga oleks
tulnud mitte kompenseerida eraraha sissevõtmise keeldu vaid hoopis suurendada tasuta õppekohtade arvu, tõsta õppetoetusi ning ka
õppejõudude palka..Teatavasti vähendati masu-aastail kõrghariduse
finatseerimist 18% võrra mis on tänaseni taastamata.
Võrdselt kättesaadav
ja kvaliteetne tasuta kõrgharidus
on paraku võimalik vaid meist
rikkamates riikides, kus õppetoetusteks
kulub 20-35% kõrghariduserahadest, mitte 5-10% nagu meil. Seepärast ongi
sotsiaaldemokraadid tasuta kõrghariduse puhul meie paremerakondadest
„parempoolsemad“ ja kardavad, et 2015.aastal tuleb süsteemi taas muutma hakata
Jaak Allik
No comments:
Post a Comment